spis pojęć/skrótów pojawiających się w m.in. opisach czy czatach

 

afk (away form keyboard – z dala od klawiatury) można w ten sposób przekazać innym graczom, że na pewien czas odchodzimy od komputera.

ai (artificial intelligence – sztuczna inteligencja) przeciwnicy, lub komputerowi towarzysze wyposażeni są w szereg instrukcji, określanych jako ai. Im wyższe ai/lepiej oprogramowane – tym zachowanie takich postaci w grze bardziej przypomina ludzkie.

alt/main (alternate/main – alternatywny, dodatkowy/główny) określa się w ten sposób postacie alternatywne, stworzone jako dodatkowe względem głównej postaci na której skupia się gracz.

ban – zakaz, najczęściej czasowe ograniczenie dostępu do konta czy czatu, stosowane jako kara za nieodpowiednie zachowanie gracza.

bb (bye bye) – tak rzucamy „papa” na pożegnanie

brb (be right back) – zaraz wracam

boss – w wielu grach on-line występują przeciwnicy o wyższych statystykach niż przeciętne, posiadający specjalne zdolności, są trudni do pokonania, często jest to możliwe tylko dzięki współpracy grupy graczy.

bot – kiedyś, często używane określenie w strzelankach fpp. Bot to program/postać udająca żywego przeciwnika; emulacja żywego gracza.

buff/debuff – czar/umiejętność/premia, pozytywne lub negatywne efekty wpływające na postać/gracza, grupę postaci/graczy. debuff to „zdjęcie” tych efektów. W praktyce na przykład w grach rpg kapłan może swojej drużynie dodać czasowy efekt szybszej regeneracji zdrowia.

bug (pluskwa, robak) – niezamierzony błąd w kodzie programu, który może być na przykład wykorzystany do uproszczenia sobie gry.

btw (bay the way) – przy okazji

casual player można przetłumaczyć jako „niedzielny gracz”. Ktoś kto gra sporadycznie, nie angażując się specjalnie, grę traktuje jako chwilową rozrywkę pomiędzy innymi aktywnościami.

crafting (rzemiosło) w grach mmo jedną z często powtarzających się możliwych funkcji jest wytwarzanie przez gracza przedmiotów.

cheat – to obejście głównych założeń mechaniki gry. stosowanie cheat’ów ułatwia grę. W grach dla pojedynczego gracza takie „ułatwienia” implementują programiści i można je aktywować stosując odpowiednie kody czy sekwencje ruchu. W grach on-line cheat’y często wykorzystują bug’i w grze dając przewagę nieuczciwym graczom.

dps (damage per second – moc obrażeń na sekundę) określa się siłę postaci, jak duże obrażenia potrafi zadać przeciwnikowi.

drop/loot przedmioty wypadające z przeciwników które można zebrać.

dungeon (loch) najczęściej stosuje się to określenie dla lokacji/instancji przeznaczonej dla drużyny graczy. Charakteryzuje się trudniejszym poziomem trudności przeciwników niż na mapie głównej, ale zawiera często lepsze nagrody.

eq equipment czyli ekwipunek, przedmioty gracza w użytku, np. założone odzienie.

event to wydarzenie w świecie gry zaplanowane przez administrację gry. Może być to wydarzenie wynikające z fabuły gry lub powiązane z światem rzeczywistym.

exp oznacza experience czyli doświadczenie

farming – uprawa, regularne grabienie innego gracza z surowców

flood – „zalewanie” czatu treścią; na przykład uporczywe ogłaszanie naboru do swojej gildii, czy wołanie o pomoc tak częste, że utrudniające korzystanie z czatu innym graczom. Z braku znajomości tego słowa zaczęto używać do tego zachowania określenia „spam”.

fpp (first person perspective – widok pierwszej osoby) często używane w strzelankach, widok z poziomu z którego nie widzimy naszej postaci tylko patrzymy na świat jej oczami.

fps (frame per second – ilość klatek na sekundę) ilość wyświetlanych klatek na sekundę – związane jest to zarówno z mocą obliczeniową komputera jak i optymalizacją kodu gry. Przyjmuje się, że do płynnej gry wystarczy 30 klatek na sekundę. Oko ludzkie ma problem z dostrzeżeniem różnicy pomiędzy tą a wyższymi wartościami jednak fani wymagających gier zręcznościowych starają się aby ten współczynnik na ich komputerach był jak najwyższy.

free2play (free to play – granie za darmo) model płatności za możliwość gry. Popularny w grach MMO system pozwala grać całkowicie za darmo. Wydawca zarabia na tak zwanych mikropłatnościach. Dobrze przemyślany system pozwala na nawiązanie rywalizacji pomiędzy graczami płacącymi a tymi, którzy postanawiają grać za darmo wkładając za to więcej wysiłku w osiągnięcie kolejnych celów. Niestety, w pewnej grupie gier, płacący uzyskują tak daleko idące bonusy względem osób niepłacących, że nie ma możliwości rzeczywistego konkurowania ze sobą tych dwóch grup graczy. Takie gry określa się mianem pay2win (pay to win – płać aby wygrać).

fs (fleet save – ocalenie floty) w grach strategicznych, jednostki często są drogie i czasochłonne w budowie. Nie mając dostatecznie silnej armii by mogła się sama obronić warto wysłać ją do jakiejś lokacji na moment ataku lub na dłuższy czas kiedy nie będzie możliwości reakcji (noc, weekend itp.)

gm (Game Master – Mistrz Gry) określenie wywodzi się z gier rpg. GM jest osobą organizującą rozgrywkę, graczem lub osobą tylko administrującą grą.

hp healing points to punkty życia postaci

imo/imho (in my opinion, in my humble opinion) oznacza „moim zdaniem/moim skromnym zdaniem”

inv inventory czyli przedmioty gracza, np. w torbie

lag – w praktyce jest to opóźnienie pomiędzy tym co dziej się w świecie gry a tym co widzi gracz. Spowodowane jest to zazwyczaj dużym obciążeniem serwera lub problemami z przepustowością łącza.

lol – (laughing out laud – śmiać się głośno) często nadużywany skrót bez zrozumienia jego znaczenia.

mmo (massively multiplayer online – rozgrywka sieciowa dla wielu graczy jednocześnie). MMO wywodzi się z gier tekstowych zwanych MUD-ami (Multi-User Dungeon). MMO dzielą się na podkategorie m.in. MMORPG (pochodzące od gier fabularnych) czy MMORTS (pochodzące od gier strategicznych rozgrywanych w czasie rzeczywistym).

moba (multiplayer online battle arena – bitwa na arenie dla wielu graczy) charakteryzuje się ograniczonym czasem pojedynku oraz określoną (ograniczoną) liczbą graczy. Dwie drużyny mierzą się na tzw. arenie podczas bitwy w formule rts.

newbie – początkujący gracz, niewiedza, którą prezentuje wynika z braku doświadczenia w danej grze. Każdy gracz przez pierwszy okres jest newbie.

nolife – tak określa się graczy, którzy większość życia spędzają przy grach, dla których poza nimi nie ma innego tematu.

noob – gracz, który już powinien nabrać wystarczająco dużo doświadczenia w grze, aby grać samodzielnie i udzielać pomocy początkującym. Noob idzie na łatwiznę, nie czyta poleceń gry, woli dopytywać się o podstawy innych, wprowadza początkujących w błąd swoimi „radami” jednocześnie często uważa sam siebie za eksperta.

np (no problem) nie ma problemu

npc (non playable character – bohater niezależny) to postać niezależna w grach komputerowych która nie jest sterowana przez człowieka ale ma pewny wpływ na rozgrywkę wchodząc z postacią gracza w interakcję.

nvm – (nevermind) nieważne

pls jest skrótem od please – proszę

quest to z j. ang. „zadanie” do wykonania. Na czatach często skracany do „q”.

real – to po prostu świat realny, rzeczywisty.

rotfl (rolling on the floor laughing – tarzać się po podłodze ze śmiechu) mniej popularny ale również nadużywany podobnie jak lol.

rpg (role playing game – gra o odgrywaniu ról) określa się gry fabularne, w których gracz wciela się w postać będąca częścią większej historii, która może podejmować własne wybory. Nieodłączną cechą tego gatunku gier jest rozwijanie swojej postaci wraz z postępami w grze. Duży nacisk kładziony jest na fabułę i złożoność uniwersum, świat gry.

rs (resource save – ocalenie surowców) jeśli jest taka możliwość, warto z niej korzystać kiedy wiemy, że nie mamy szans się obronić. Nawet jeśli oznacza to często stratę części surowców warto nie dopuścić do tego by atakujący nas gracz przejął surowce. Warto o to zadbać aby nie stać się farmą.

tbs to ni mniej ni więcej jak turn base strategy – strategia turowa

rts to real time strategy- strategia czasy rzeczywistego

scam (przekręt) to wyłudzenie wirtualnych przedmiotów od innych graczy. Scammerzy to złodzieje i naciągacze, których pełno zarówno w realnym jak i wirtualnym świecie.

tpp (third person perspective – widok trzeciej osoby) często stosowany w grach zręcznościowych widok zza pleców bohatera.

ty/thx to skrót od thank you/thanks – dziękuję